Hur ser jaktföretagare som inriktat sig på säljjakter, på sin verksamhet? Arkivfoto: Per Jonson

Säljjakt som företagsform dissekeras i ny studie

Vad är egentligen en säljjakt, vad är det köparen förväntar sig och är jaktturism socialt hållbart? I en ny rapport finansierad av Naturvårdsverket analyseras detta. Ett stort antal svenska jaktföretagare har intervjuats.

I Sverige är traditionen av jaktturism, så kallade säljjakter relativt kort. Men i takt med att befolkningen i landet urbaniserats har också kopplingen till jakten som familjearv minskat. I stället har det nu blivit allt vanligare att jägare konsumerar jakt via organiserade och betalade jaktupplevelser.

Läs vidare med +Plus

Är du redan prenumerant? Logga in

  • ✔️ Var med i alla tävlingar!
  • ✔️ Tillgång till alla artiklar
  • ✔️ Jaktjournalen e-tidning
  • ✔️ Fri tillgång till digitala arkivet

JUST NU!

Prova gratis och få vapenförsäkring

0:- /mån

Första 3 månaderna, därefter 39 kr/mån
(Vapenförsäkring registreras efter köp och gäller i 6 månader om prenumerationen förblir aktiv)

Prenumerera