Hur ser jaktföretagare som inriktat sig på säljjakter, på sin verksamhet? Arkivfoto: Per Jonson
Säljjakt som företagsform dissekeras i ny studie
Vad är egentligen en säljjakt, vad är det köparen förväntar sig och är jaktturism socialt hållbart? I en ny rapport finansierad av Naturvårdsverket analyseras detta. Ett stort antal svenska jaktföretagare har intervjuats.
I Sverige är traditionen av jaktturism, så kallade säljjakter relativt kort. Men i takt med att befolkningen i landet urbaniserats har också kopplingen till jakten som familjearv minskat. I stället har det nu blivit allt vanligare att jägare konsumerar jakt via organiserade och betalade jaktupplevelser.
Läs vidare med +Plus
Är du redan prenumerant? Logga in
- ✔️ Var med i alla tävlingar!
- ✔️ Tillgång till alla artiklar
- ✔️ Jaktjournalen e-tidning
- ✔️ Fri tillgång till digitala arkivet
JUST NU!
Prova gratis och få vapenförsäkring
0:- /mån
Första 3 månaderna, därefter 39 kr/mån
(Vapenförsäkring registreras efter köp och gäller i 6 månader om prenumerationen förblir aktiv)
Prenumerera