Désirée Lantz tror Rainsford Huntings affärsidé är framtiden för jakturism. Foto:privat
Jaktcommunity satsar på nytänk
Köpenhamn (JJ) Jaktföretaget Rainsford hunting har på bara sex månader byggt upp en community med över 150 000 följare på Facebook. Företagsidén är enkel - länka jägaren direkt med jaktarrangören eller outfittern.
Désirée Lantz, jägare och kommunikatör arbetar sedan en tid som konsult för Rainsford Hunting. Företaget har sitt säte i Köpenhamn men Désirée är mest på resande fot. – Jag är ute mycket på mässor och kontaktar guider och outfitters över hela världen för att göra vår plattform så jaktligt bred som möjligt. Det är en del detektivarbete, säger hon. Enligt Désirée fanns det ett tomrum som väntade på att fyllas. Inom den vanliga reseindustrin använder sig i dag alltfler resenärer av sajter som exempelvis Trivago för att få ner kostnaderna och framför allt få ett skräddarsytt upplägg. Som användare vill man ha kontroll över hela kedjan och slippa mellanhänder. Just detta är också Rainsford Huntings affärsidé. – Vi vill nå jägare där jägare finns, på sociala medier. Samtidigt vill vi ha en användarbaserad tjänst. Jägarna själva recenserar sina outfitters efter deras prestation. På så sätt sorteras oseriösa aktörer bort. På bara sex månader har företaget samlat ihop 500 outfitters och 150 000 följare på Facebook, från hela världen. Nyligen blev hemsidan klar och just nu håller den på att översättas till flera europeiska språk. – Jakten är bara ett första steg. Vi vill också kunna erbjuda fiske och segling framöver. Vi tror verkligen på vår idé. Den klassiska resebyråmodellen håller på att försvinna.
Läs vidare med +Plus
Är du redan prenumerant? Logga in
- ✔️ Var med i alla tävlingar!
- ✔️ Tillgång till alla artiklar
- ✔️ Jaktjournalen e-tidning
- ✔️ Fri tillgång till digitala arkivet
JUST NU!
Prova gratis och få vapenförsäkring
0:- /mån
Första 3 månaderna, därefter 39 kr/mån
(Vapenförsäkring registreras efter köp och gäller i 6 månader om prenumerationen förblir aktiv)
Prenumerera